Stora journalistpriset? III

Lördagen den 2 september kom beslutet från Svenska Fotbollförbundet angående de disciplinära åtgärder som skulle drabba Hammarby och Djurgården efter “skandalderbyt”. Förväntningarna inför presskonferensen klockan 16 var stora och det spekulerades i vilka straff som skulle delas ut.

Strax efter efter klockan 16 kunde man läsa på Aftonbladets förstasida om domen som blivit offentlig några minuter tidigare. Det gick också att få hela nyheten i korthet om man klickade vidare.

Det är fantastiskt hur fort allmänheten kan få ta del av information nuförtiden! Allt skedde alltså inom loppet av en kvart efter offentliggörandet. Tänk när Internet inte fanns och tidningarna hade redaktionsmöten, korrekturläsning, källgranskning, faktakontroll och andra tidsödande moment. Vilken tid det tog!

Synd bara att det blev några fel.

  • Båda klubbarna blev inte av med poäng (bara Hammarby)
  • Djurgårdens straff blev inte särskilt hårt (15 000 i böter att jämföra med Hammarbys 200 000)
  • Djurgården får behålla poängen från 3-0-segern
  • Hammarby behöver inte spela inför tomma läktare
  • Bötesbeloppena hade redan fastställts när artikeln publicerades

Artikeln innehåller fem meningar med fem faktauppgifter. Av dessa är fyra helt fel, vilket måste vara svårslaget när det gäller en så enkel form av nyhetsjournalistik (att läsa ett beslut och sammanfatta innehållet). Nu korrigerades visserligen artikeln ganska raskt, men det är svårbegripligt hur den kunde publiceras över huvud taget.

Kvällstidningsjournalistik är spännande!

—–